De la 10% la 45% comision per rezervare, agentiile online fac parte din strategia fiecarui hotel, fiind un bun canal de distributie dar mai ales de marketing
Comisionul mediu luat de Booking.com, Expedia, Hotels.com, LastMinute.com sau alte agentii de turism online (OTA) este de aproximativ 10-25%. Dar poate ajunge pana la 45% pe baza diversilor factori pe care ii voi explica in acest articol. Desi este un cost foarte mare pentru hotelieri, aceste comisioane trebuie vazute atat ca pretul platit pentru clientii ce rezerva locatia pe site-ul OTA cat si costul de marketing pentru vizibilitatea si rezervarile directe (pe website-ul hotelului, e-mail sau telefonic) generate ca urmare a prezentei pe aceste site-uri.
Crearea unei strategii profitabile de distributie este importanta pentru toate tipurile de proprietati si reprezinta o combinatie de conexiuni OTA (Online Travel Agencies) si rezervari directe. Atunci cand hotelurile colaboreaza cu agentiile de turism online isi maresc semnificativ vizibilitatea online. Cu toate acestea, trebuie sa plateasca comisioane mari pentru fiecare rezervare pe care o primesc printr-un OTA si va exista un impact asupra competitivitatii hotelului, branding-ului propriu si pozitionarea pe piata.
Am decis sa scriu acest articol despre agentiile online, cu informatii actualizate despre cele mai bune canale de distributie online, pentru ca hotelurile si pensiunile din Romania sa inteleaga rolul fiecarui partener in strategia de rezervari si sa foloseasca din plin avantajele aduse de fiecare canal de distributie, luand, in acelasi timp, in calcul dezavantajele fiecarei forme de parteneriat.
Agentiile online au o structura a comisioanelor flexibila, aceasta depinde de cativa factori precum:
Brandul hotelier, dimensiunea si locatia unitatii turistice : daca esti un hotel popular intr-o anumita locatie atractiva sau un lant mare de hoteluri de marca, atunci cu siguranta ai mai multa putere de negociere si unele OTA ar accepta sa negocieze privind aceste comisioane. Totusi, agentiile de turism online internationale au in general comisioane standard in functie de tara.
Stimulente bazate pe performanta : unele agentii online iti pot oferi mai multe rezervari in schimbul unor comisioane mai mari. Ei realizeaza acest lucru prin afisarea proprietatii mai sus pe pagina cu rezultatele cautarii, adica hotelul tau este clasat mai sus pe site in fata celor ce au pastrat comisionul standard. Astfel, hotelul primeste mai multe vizionari online si rezervari. Agentiile online trimit adesea e-mailuri promotionale, cupoane de reduceri care promoveaza proprietatea acelor vizitatori online care au fost interesati de o rezervare a unui sejur in zona hotelului tau. In acest fel iti poti maximiza rezervarile, dar la un cost mult mai mare, in functie de programul de loialitate la care participi sau de cat de sus doresti sa apari in rezultatele afisate de agentia online. Poti lua legatura cu account managerul OTA pentru a obtine mai multe detalii despre posibilitatile de promovare si cum poti obtine cea mai buna oferta posibila. Dar nu este recomandat sa alegi aceasta strategie pe perioade mari, taierea tarifelor si marirea comisioanelor va avea impact asupra rentabilitatii afacerii.
Agentiile online, precum Booking.com, vor continua sa aduca rezervari hotelurilor si pensiunilor, dar, in acelasi timp, vor servi drept un canal de marketing eficient, ajutand unitatile turistice sa comercializeze si sa-si promoveze proprietatea catre consumatori din intreaga lume, sa ajunga la noi subgrupuri de calatori si, in cele din urma, sa isi umple camerele pentru a-si mentine afacerea in crestere.
La finalul zilei, provocarea fiecarei unitati turistice este de a aduce clienti care sa ocupe camerele. De-a lungul unui an, este nevoie de foarte multi clienti pentru a face o unitate turistica sa functioneze intr-un mod profitabil. De exemplu, pentru un hotel cu 20 de camere, care sunt disponibile pe tot parcursul anului (365 zile), numarul total de innoptari este de 7300. Fiecare dintre acestea este o potentiala rezervare. Astfel, de-a lungul unui an, unitatile turistice au nevoie de multi oaspeti pentru a dezvolta o afacere de succes. Oferta de camere (inventarul) este fixa, asa ca provocarea consta in umplerea camerelor iar prezenta pe site-urile OTA ajuta la cresterea numarului de rezervari.
Avand peste 40 de milioane de vizite online pe luna si aproape jumatate din toate rezervarile OTA din Europa, Booking.com este, in acelasi timp, o mare platforma de marketing pentru hoteluri si pensiuni, prezentand unitatile turistice unei baze de clienti in crestere si generand un trafic mare pentru website-ul propriu. De foarte multe ori insa, acest trafic rezultat din prezenta pe site-urile agentiilor online nu este convertit in rezervari directe , cauzele pierderii unor rezervari directe pot fi:
-website-urile unitatilor turistice sunt create ca niste pliante de prezentare frumoase fara a lua in calcul obiectivele utilizatorului si fluxul in site (vezi articolul despre website-uri pentru hoteluri si pensiuni ), iar clientul iese dupa scurt timp, negasind informatiile pe care le cauta, atunci cand are nevoie de ele (oferte speciale pentru perioada dorita de el, detalii si poze ale camerelor si facilitatilor, review-uri oneste ale turistilor s.a.)
-desi pot avea un design atractiv pe desktop, varianta pentru mobil nu este adaptata pentru o vizionare impecabila pe acest tip de dispozitiv si ofera o experienta dezamagitoare. Tocmai in acest domeniu au investit agentiile online, avand in vedere schimbarea de comportament a consumatorilor si preferinta acestora de a cauta si rezerva pe mobil. Hello Web creeaza website-uri responsive avansate , ce arata si functioneaza perfect pe desktop, tableta si mobil.
-website-ul hotelului sau pensiunii nu are un sistem propriu de rezervari online cu confirmare imediata. Prezentarea unui buton „Rezerva acum” si includerea unui formular de verificare a disponibilitatii in timp real, impreuna cu un flux intuitiv al procesului de rezervare si obtinerea unei confirmari, duc la cresterea numarului de rezervari directe. Lipsa acestora inseamna pierderea unor clienti sau, in cel mai bun caz, plata unor comisioane mari catre Booking daca clientul decide totusi ca doreste locatia vizionata online.
Aceste aspecte, alaturi de investitiile masive in marketing online ale OTA, fac ca rezervarea finala sa aiba loc pe site-ul agentiei online, ce prezinta un flux intuitiv al procesului de rezervare, disponibilitatile sunt in timp real iar confirmarea rezervarii vine instant. Lupta hotelierilor pentru castigarea unei rezervari pe site-ul Booking.com in fata altor unitati turistice duce la taierea preturilor si/sau marirea comisioanelor oferite agentiei pentru o prezentare preferentiala in rezultate, aceasta politica nefiind una rentabila pe termen mediu si lung. Un OTA are puterea de a depasi orice hotel independent si este dificil sa concurezi cu strategiile lor de marketing expansive. In loc sa incercati sa concurati cu OTA in activitatea de turism, ar trebui sa va asociati cu ele.
Poate parea descurajant pentru un hotel mai mic sau o pensiune, in lupta pentru castigarea unor oaspeti, insa cu uneltele corecte , fiecare manager sau proprietar se poate folosi de agentiile online pentru cresterea afacerii. De aceea, oferim hotelurilor si pensiunilor:
- website-uri responsive avansate,
- motoare proprii de rezervare online,
- channel manager pentru gestionarea tuturor rezervarilor dintr-un singur loc, indiferent de sursa acestora si
- sistem de management al proprietatii pentru gestionarea eficienta a tuturor operatiunilor de receptie (check-in, check-out, facturare etc.) si housekeeping.
Agentiile online (OTA) au un buget extrem de mare pentru marketing si pot aduce in mod regulat clienti locatiilor partenere, in schimbul unor comisioane destul de mari. Totusi, hotelurile si pensiunile pot considera acest comision ridicat drept un cost de marketing propriu. Agentiile online reprezinta atat un canal tranzactional cat si un canal de marketing, ele pot fi intelese ca niste platforme ce ofera acces la piete ce ar fi imposibil de atins de catre hotelierii mici si proprietarii de pensiuni. Multi vad Booking.com, Expedia s.a. drept canale de distributie, dar acestea ofera mai mult decat o prezentare extinsa. OTA-urile creeaza experiente online adecvate si personalizate din punct de vedere cultural, acestea includ conversiile de moneda, suportul lingvistic si experiente personalizate bazate pe obiceiurile de cumparare. Atunci cand promoveaza o anumita locatie, o fac pentru ca se potriveste utilizatorului online ce cauta un hotel pentru urmatoarea deplasare si folosesc un flux al website-ului orientat spre finalizarea rapida si usoara a unei rezervari.
Site-uri ale companiilor de turism online precum Booking, Expedia si TripAdvisor sunt adesea prima oprire a consumatorilor atunci cand cerceteaza locatii pentru planurile lor de calatorie. Acestea au bugete de marketing aparent fara sfarsit si domina paginile cu rezultatele motoarelor de cautare. Ele pot oferi valoare consumatorilor in toate etapele procesului de cumparare:
- recunoasterea problemelor,
- cautarea informatiei,
- evaluarea alternativelor,
- decizia de cumparare.
De asemenea, agentiile online creeaza un efectul publicitar. Puteti regasi in studii si articole exact cat de puternic este acest efect, denumit ‘billboard effect’. Acesta se refera la faptul ca, atunci cand oaspetii descopera hoteluri pe OTA, cei mai multi fac cercetari suplimentare despre locatii folosind motoarele de cautare, conducand la trafic direct pe site si cresterea rezervarilor directe pentru hoteluri. Astfel, in procesul unei rezervari online intra OTA (Booking.com), motorul de cautare (Google), website-ul propriu (numehotel.ro), fiecare incercand sa castige un procent atunci cand are loc finalizarea unei rezervari. Desi unii clienti prefera doar sa utilizeze o agentie online precum Booking.com pentru a rezerva sejururi, este evident ca hotelurile vor avea o vizibilitate mai mare pentru website-urile lor proprii prin parteneriatul cu OTA si simpla listare pe aceste website-uri va duce la o crestere a numarului de rezervari pe canalul propriu.
Am spus de mai multe ori si trebuie repetat: canalul propriu de rezervari va fi mereu cel mai profitabil pe termen scurt, mediu si lung, generand venituri mai mari, comunicare mai buna cu clientul, loialitate si repetitivitate.
Asa cum am mentionat in articolul despre Distributia online si locul website-ului propriu pentru hoteluri si pensiuni , unitatile turistice nu isi pot permite sa ignore rezervarile de pe canalele online externe, avand in vedere cresterea continua a rezervarilor pe Internet si in special, pe mobil. Acest lucru face foarte clar faptul ca unitatile turistice trebuie sa se concentreze pe toate canalele online, inclusiv OTA (Online Travel Agents precum Booking.com sau Expedia), Social media (Facebook) , motoare de cautare (Google Hotel Ads) si website-ul propriu ce trebuie sa fie responsive.
Schimbarea rapida de comportament a consumatorilor catre online si catre dispozitivele mobile ii dezavantajeaza pe jucatorii mai mici ce se adapteaza cu greu. Hotelurile si pensiunile trebuie sa aiba website-uri care sa functioneze perfect pe desktop, tableta si mobil, atat din punct de vedere al design-ului cat si al functionalitatii, al fluxului online. Hello Web vine in sprijinul hotelurilor si pensiunilor din Romania cu solutii conform bugetului lor si cu rezultate de amploare.
Hoteluri de toate dimensiunile se pot folosi de website-urile agentiilor online pentru a creste si intensifica eforturile de marketing si veniturile din vanzari. Pentru hotelurile fara o imagine puternica si instrumente tehnologice, agentiile online - chiar si cu o structura a comisioanelor neatractiva - pot echilibra situatia in lupta cu hotelurile mari si de cele mai multe ori fac diferenta intre succes si esec, intre supravietuire si prosperitate pe piata turistica. OTA-urile ofera o modalitate usoara si convenabila pentru hoteluri de a obtine mai multe rezervari in timpul unui sezon slab. Site-urile agentiilor online sunt usor de utilizat de catre vizitatorii online, informatiile sunt disponibile in mai multe limbi, iar de multe ori clientii pot afla despre activitatile si atractiile pe care le pot vizita in imprejurimi. Prin urmare, aceste site-uri pot ajuta in obtinerea de noi oasepti, care probabil ca nu au stiut de anumite locatii pana nu le-au vazut in rezultatele generate de OTA.
Pe de alta parte, va exista un impact asupra competitivitatii hotelului, branding-ului propriu si pozitionarea pe piata. OTA-urile sunt cu siguranta prieteni, dar prietenia vine cu un pret. Agentiile online adauga venituri atunci cand este necesar, in acelasi timp, duc la diluarea marcii hoteliere iar rezervarile sunt mai scumpe pentru hotelieri. In plus, hotelurile si pensiunile contribuie la construirea loialitatii fata de OTA, in defavoarea propriei marci, prin participarea la diferite programe de promovare, totul pentru o afisare preferentiala in rezultate. Agentiile online ofera diferite forme de programe de loialitate. Un exemplu este compania Hotels.com, care a oferit clientilor o noapte gratuita dupa noua nopti rezervate prin site-ul sau. Booking.com are programul de rezervare Genius pentru calatorii cu cele mai frecvente rezervari. Acesti clienti primesc 10% din cele mai bune tarife disponibile, insa reducerea este oferita de proprietatile care participa la program, prin marirea comisioanelor oferite agentiei online.
Rezervarile venite pe site-ul propriu ofera marje mult mai mari decat cele venite din site-uri terte, cum ar fi Booking.com, care iau comisioane mari. In acelasi timp, hotelul pierde o legatura personala cu clientii. Alegand sa isi obtina toate rezervarile de la Booking.com, un hotel sau pensiune se alatura esential pachetului de hoteluri de pe site si se afla sub o organizatie umbrela. Hotelurile isi pierd potentialul de a dezvolta relatii prin intermediul site-urilor proprii, deoarece oaspetii continua sa se indrepte spre agentia online preferata de fiecare data cand merg in vacanta. Atunci cand un hotel sau o pensiune lucreaza cu mai multe canalele OTA (Booking.com , Expedia, Venere, Hotels.com, AirBnB, LastMinute.com s.a.) si nu sunt conectate direct la un manager de canale, mentinerea unei consistente a tarifelor este mai dificil de gestionat. Hotelierii trebuie sa se logheze in mai multe sisteme pentru a-si actualiza tarifele. Aici este important rolul uneltelor oferite de Hello Web si integrate in website-urile unitatilor turistice. Cu ajutorul unui manager de canale, hotelul poate primi rezervari din mai multe surse (agentii online, website propriu, Facebook) iar disponibilitatea se modifica automat pe toate canalele.
Avand la dispozitie unelte usor de folosit care ajuta la dezvoltarea afacerii, hotelurile si pensiunile se pot concentra pe serviciile oferite oaspetilor, pentru a genera loialitate si rezervari repetate. Cand hotelurile obtin o rezervare repetata, se creste semnificativ venitul per client. De aceea, programele de loialitate joaca un rol important in strategiile de marketing hoteliere din intreaga lume.
Intra in legatura cu noisi hai sa iti construim un website care sa atraga clienti si sa genereze rezervari.
Vrei sa afli mai multe informatii sau sa intri in legatura cu noi?







